Notice: Undefined index: in /home/koocheho/public_html/wp-content/themes/parsinews/page-templates/parts/device/offcanvas-smartmenu.php on line 30

Notice: Undefined property: WP_Error::$name in /home/koocheho/public_html/wp-content/themes/parsinews/page-templates/parts/device/offcanvas-smartmenu.php on line 31

در نشست خبری هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران مطرح شد:

المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، به دنبال هویت مستقل

نشست-خبری-هشتمین-المپیاد-فیلمسازی-نوجوانان-ایران- رونمایی از پوستر

نشست خبری هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، عصر امروز ۲۰ شهریور ماه در سالن زنده یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. این نشست با حضور وحید ملتجی مدیر المپیاد، میثم بکتاشیان معاون فرهنگی شهرداری اصفهان، مسعود احمدیان معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی و جمعی از اهالی رسانه با اجرای مصطفی محمودی صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کوچه هنر (چارسو)؛ وحید ملتجی مدیر هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران زمان برگزاری این رویداد را ۲۴ لغایت ۲۹ شهریور اعلام کرد و گفت: برگزارکنندگان این رویداد بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان هستند و خاستگاه و تولد این المپیاد جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان است.

 

 وحید ملتجی نشست خبری هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان

المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران نیازمند هویت مستقل

وحید ملتجی: این المپیاد از این جهت اهمیت پیدا می‌کند که به مساله نوجوان می‌پردازد. این المپیاد مولود جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان است که هر سال در کنار هم برگزار می شد. اما از سال گذشته تصمیم گرفتیم به جهت اعتلای جایگاه و فضای المپیاد، این بخش را به منظور اعتباربخشی و اهمیت به نوجوانان از جشنواره جدا و به صورت مستقل و پیش از جشنواره برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این جداسازی بخش کودک و نوجوان اساساً خواست خود نوجوان است، یکی از حساسیت‌هایی که نوجوان دارد این است که نمیخواهد در کنار کودک قرار بگیرد و فکر می‌کنم باید مشخص شود که آیا ما باید همچنان جشنواره کودک و نوجوان را همزمان بدانیم یا خیر. شاید کنار هم قرار گرفتن این دو واژه درست نباشد. تصور من این است که باید حتما بازنگری شود و با تحلیلی ساده می‌فهمیم که این دو حوزه جدا شده‌اند و دسته‌بندی سنتی در سن مخاطب کودک و نوجوان نیز تغییر کرده و نیازها و فهم نوجوان متفاوت شده و سن نوجوانی پایین‌تر آمده است. ما از این تحلیل استفاده کردیم و زمان المپیاد را تغییر دادیم.

وی افزود: نوجوان دوست دارد خود را بزرگسال ببیند و الگوهای نوجوانی بزرگسالان هستند و نگاهشان با کودک متفاوت است. زمان المپیاد قبل از جشنواره تعیین شده تا فیلمهایی که در المپیاد ساخته می‌شود را بتوانیم در جشنواره نشان دهیم. بیش از هزار اثر به این رویداد ارسال شد که سعی کردیم امسال انتخابهایمان دقیق‌تر شود و بچه‌هایی که می‌آمدند در رویداد پایانی المپیاد شرکت می‌کردند و با یکی کارگردان‌های خوب کشورمان در گروه‌های مشخص شده چند روز را می‌گذراندند و تجربه یک کار حرفه‌ای را در دوران نوجوانی کسب می‌کردند که امسال هم همین اتفاق پیش‌بینی شده است و توسط این نوجوانان در این چند روز یک فیلم کوتاه تولید می‌شود که در نهایت بهترین اثر انتخاب می‌شود.

۳۰ منتخب از بین بیش از هزار شرکت کننده در این المپیاد هنری

مدیر هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان در ادامه تاکید کرد: در این دوره بعد از انتشار فراخوان بیش از هزار اثر به دبیرخانه رسید که از آن میان ۳۰ اثر توسط هیئت انتخاب متشکل از نادره ترکمانی، احسان صدیقی و داریوش یاری در بخش فیلم و زهرا مصطفوی، فاطمه سادات میرمحمد صادقی و امیرحسین اخوین در بخش ایده انتخاب شدند که از این میان ۱۴ نفر پسر و ۱۶ دختر در المپیاد این دوره حضور دارند. افراد انتخاب شده قطعا شناختی از سینما دارند، در حالیکه سال گذشته انتخاب‌ها کمی فرق داشت و ما امسال راه‌یابی به المپیاد را سخت‌تر کردیم چون تصورمان این است که خروجی‌های المپیاد فیلمسازی آینده سینمای ایران هستند و باید کسانی انتخاب شوند که زمینه بیشتری داشته باشند و نتیجه کار بهتر شود.

زیست حرفه ای در کنار آموزش تخصصی

ملتجی گفت: یکی از ویژگی‌های خاص این دوره هم همانند دوره گذشته این است که از حضور شش کارگردان مطرح و حرفه‌ای سینما به عنوان راهنمای نوجوانان استفاده و به این واسطه فرصتی را برای نوجوان ایجاد کردیم که در کنار یک فرد حرفه‌ای سینمای ایران قرار بگیرند و در نهایت بتوانند با کمک هم یک فیلم بسازند.

وی یادآور شد: در این رویداد مسئله ما نوجوان است و می دانیم نوجوان در شرایط سنی حساسی قرار دارند و در این مقطع می خواهند در کنار بزرگسالان قرار بگیرند از همین رو امسال یک مقدار حرفه‌ای تر و تخصصی‌تر به این مساله نگاه کردیم و در راستای اعتباربخشی به المپیاد سعی کردیم یک مسیر عدالت آموزشی و مهارتی هم مدنظر داشته باشیم تا فرصتی فراهم باشد برای تمام نوجوانان ایران تا هرکجا که هستند، بتوانند از این فرصت استفاده کنند و عرصه فیلمسازی را جدی تر دنبال کنند.

او افزود: مریم بحرالعلومی، لیلی عاج، زیور حجتی، مرتضی علی عباس میرزایی، محمد حمزه ای و مهدی خرمیان مربیانی هستند که قرار است از ۲۵ تا ۲۸ شهریور در اصفهان در کنار نوجوانان فیلمساز قرار بگیرند. هدف ما از این برنامه ریزی قرار گرفتن، حضور و زیست نوجوان های علاقه مند به فیلمسازی در فضایی کاملا حرفه ای است و قرار است در نهایت این زیست حرفه‌ای به تولید یک اثر منتهی شود که در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان اکران شود.

ملتجی در ادامه پاسخگوی دغدغه های اهالی رسانه در این حوزه بود و در پاسخ به خروجی دوره‌های پیشین المپیاد گفت: به کمک مسئولان بنیاد فارابی در حال رصد و بررسی فعالیت آنها هستیم. البته ناگفته نماند برخی از افرادی که در دوره‌های مختلف در این المپیاد شرکت کردند در عرصه فیلمسازی چه داخل کشور و چه خارج از کشور حرفی برای گفتن دارند و مشغول به کار هستند.

وی درباره دستاورد این رویداد در هفت دوره قبل اظهار کرد: آماری در این مورد نداریم، سال گذشته ورود کردیم و اولین سوال برای ما همین بود که دوره‌های گذشته چه دستاوردی داشته است و اسامی برخی بچه‌هایی که دوره‌های قبل شرکت کرده بودند را به دست آوردیم که البته این پیگیری‌ها جزو رسالت‌های المپیاد و بنیاد فارابی نیست و اطلاع داریم که برخی در سینما فعالیت می‌کنند. تصور من این است که رویدادها وظیفه پیگری ندارند، رصد می‌کنند، انتخاب درست انجام می‌دهند و آن را به جامعه معرفی می‌کنند و نهادهای دیگری هستند که باید این مسیر را پیش ببرند که یکی از این نهادها آموزش و پرورش است.

هم افزایی و تلاش برای اعتبار بخشی مضاعف به هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران

وی در ادامه گفت: در این دوره جلساتی را با نهادهایی مانند آموزش و پرورش، شبکه امید، کانون پرورش فکری، سازمان تعلیم و تربیت و… برگزار شد و معتقدیم باید ارتباط و تعامل بیشتری با نهادهایی همچون آموزش و پرورش داشته باشیم تا بتوانیم از این راه یک اعتبار مضاعفی به این رویداد بدهیم.

ملتجی افزود: اعتقادمان این است که المپیاد باید از یک وجاهت و اعتبار بیشتری برخوردار باشد. از همین رو امیدواریم به لحاظ حاکمیتی هم از جایگاه و اعتبار بالایی برخوردار شود. به همین دلیل تفاهم نامه ای بین بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوان امضا شده که طی آن نوجوانان شرکت کننده در المپیاد می توانند از امکانات موجود در انجمن برای کار و آموزش استفاده کنند. ما به این باور رسیده ایم که المپیاد فضایی برای شناسایی بخشی از استعدادهای نوجوانان است که نیاز به توجه دارند. دستگاه‌هایی مثل صداوسیما، شبکه امید، انجمن سینمای جوان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، سازمان تعلیم و تربیت و سکوی شاد را درگیر این المپیاد کرده‌ایم و البته باید خیلی قوی‌تر از این کار کنیم. آثار در جشنواره کودک و نوجوان و شبکه امید نمایش داده می‌شوند و برای این مساله با سکوی شاد هم باید به نتیجه برسیم.

۳۰ شرکت کننده و ۳۰ مدال یک رنگ

وحید ملتجی مدیر هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران در پایان گفت: هدف ما از برگزاری المپیاد انتخاب نفر اول، دوم یا سوم نیست از همین رو امسال به هر ۳۰ نفر شرکت کننده المپیاد که در قالب شش گروه شرکت کرده اند مدال المپیاد می‌دهیم که نکته قابل توجه آن این است که این مدال‌ها امسال یک رنگ هستند.

رونمایی از پوستر هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران

گفتنیست رونمایی از پوستر هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان در محوطه باز بنیاد سینمایی فارابی از دیگر برنامه های این نشست بود که با حضور اهالی رسانه انجام شد.

پوستر هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران- پایگاه خبری کوچه هنر چارسو

 

فیلم رونمایی از پوستر هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران:

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://koochehonar.ir/?p=10123

مطالب مرتبط

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پایگاه خبری کوچه هنر-محمد براتی-چارسو

پیشنهادی: