Notice: Undefined index: in /home/koocheho/public_html/wp-content/themes/parsinews/page-templates/parts/device/offcanvas-smartmenu.php on line 30

Notice: Undefined property: WP_Error::$name in /home/koocheho/public_html/wp-content/themes/parsinews/page-templates/parts/device/offcanvas-smartmenu.php on line 31

کوچه هنر در گفت‌وگو با حسام خراسانی، منتقد سینما بررسی می‌کند؛

نقد در انتهای شب؛چرا دیده شد؟ 

حسام خراسانی: پناهنده با نگاهی هنرمندانه با به تصویر کشیدن زندگی بهنام و ماهرخ که به ظاهر یک زندگی ایده‌آل است، یک اتفاق تازه در قاب تصویر رقم زده است.
حسام خراسانی-پایگاه خبری کوچه هنر- چارسو

نقد در انتهای شب، پس از پایان قسمت آخر این سریال بازتاب رسانه‌ای داشت. «در انتهای شب»، داستانی است که یک روایت متفاوت از یک زوج طبقه متوسط را به تصویر می کشد. تصویری که این روزها با استقبال مخاطبان روبرو شده است. کوچه هنر به همین منظور با حسام خراسانی، معاون تحریریه خبرگزاری سلامت، روزنامه‌نگار و منتقد سینما هم کلام شده و از نقد و نظرهایی که این روزها درباره این فیلم وجود دارد، پرسیده است. خراسانی در این گفت‌وگو به این پرسش که چرا این فیلم مورد پسند مخاطبان واقع شده پاسخ می دهد.

 

اگر موافق هستی نقد در انتهای شب را آغاز کنیم؟

«در انتهای شب» یک داستان اجتماعی است که پیچیدگی خاص هم در قصه خود ندارد، کارگردان در این فیلم سعی دارد، بخشی از زندگی‌‌ طبقه متوسط را به نمایش بگذرد. یک سوژه کاملاً در دسترس، اما مساله‌محور.

„این سریال یک تلنگر است به جامعه. یک تلنگر دیگر است به شیوه حکمرانی در کشور. در انتهای شب دارای ارزش اجتماعی است.„

 

حسام خراسانی - منتقد

شما معتقد هستید، در انتهای شب یک سریال مسئله محور است؟

شما در ظاهر روزمرگی‌های یک زوج طبقه متوسط را می‌بینید، اما روزمرگی‌هایی که بخش وسیعی از جامعه امروز ما را در برگرفته. کارگردان سعی دارد روابط عاطفی شکل‌گرفته در جامعه امروز را به تصویر بکشد. چون مساله دارد، گاه آن را نقد می‌کند، گاه از آن دفاع می‌کند و گاه با نظام سنتی مقایسه می‌کند. این یک اتفاق تازه در سینما و تلویزیون ایران است. چالش‌های امروز یک زوج را به نمایش گذاشته است.  دیگر با آن‌ سوژه‌های کلیشه‌ای و تکراری، همچون اختلافات خانوادگی، اعتیاد و… روبرو نیستیم.

نقد در انتهای شب، اتفاقی نو در سریال‌های خانگی

حسام خراسانی در پاسخ به نقد در انتهای شب و این پرسش که آیا سریال در انتهای شب یک اتفاق نو محسوب می شود می گوید: این اثر قابل احترام است، چرا که مولف یک درام جذاب و نوگرایانه خلق کرده است. کاراکترها و نشانه‌های رفتاری آن به‌درستی تعریف شده. داستان باور پذیر است، ارتباط عمیق‌ مخاطب با این سریال را می‌توان از بازپخش‌ پر تکرار سکانس‌های این سریال در شبکه‌های اجتماعی دید. آیدا پناهنده  با ساخت «در انتهای شب» کار شایسته‌ای در شبکه نمایش خانگی انجام داده که ارزش کار او در آینده بیشتر مشخص خواهد شد.

 آیا این اثر وام‌دار آثار اصغر فرهادی است؟

مخالفم. باز هم تاکید می‌کنم «در انتهای شب» متفاوت‌ است. به جرات می‌توانم بگویم در قاب تصویر، در سینما و تلویزیون فارسی این یک اثر نوگرایانه است. بله در آثار سینما مدرن غرب و شرق چنین آثاری قابل مشاهده است اما در بعد سرزمینی ما خیر.  آیدا پناهنده حرف تازه می‌زند و این حرف مساله امروز جامعه مولف است.

پارسا پیروزفر و هدا زین العابدین در سریال در انتهای شب- پایگاه خبری کوچه هنر

نتیجه گیری؛ حرف تازه

نقد در انتهای شب را اینگونه ادامه دادیم.

در پایان اگر نکته ای باقی مانده، بفرمایید؟

حسام خراسانی: بله. مولف با هوشمندی چالش‌های پیش‌روی زندگی یک زوج امروزی را به تصویر می‌کشد. این سریال یک تلنگر است به جامعه. یک تلنگر دیگر است به شیوه حکمرانی در کشور. در انتهای شب دارای ارزش اجتماعی است. چرا که حرف تازه می‌زند، یک بحران جامعه امروز را به نقد می‌کشد. سبک زندگی امروزی را نفی نمی‌کند، چرا که مؤلف خود را پزشک نمی‌داند که نسخه ارائه دهد. کارگردان درست انتخاب کرده است، قضاوت نمی‌کند؛ فقط بخش‌ نادیده‌ای از زندگی روزمره جامعه را به تصویر می‌کشد. این دقیقا رسالت هنرمند است.

پناهنده با نگاهی هنرمندانه با به تصویر کشیدن زندگی بهنام و ماهرخ که به ظاهر یک زندگی ایده‌آل است، یک اتفاق تازه در قاب تصویر

رقم زده است. او روند فرسودگی این زندگی به ظاهر ایده‌آل را به تصویر می‌کشد و فرسودگی نهفته در جامعه امروز، نهفته در جامعه مدرن را نمایان می‌سازد.

 

برای دیدن نقد فیلم جیران به قلم حسام خراسانی کلیک نمایید.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://koochehonar.ir/?p=9986

مطالب مرتبط

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پایگاه خبری کوچه هنر-محمد براتی-چارسو

پیشنهادی: